Spelregels UDI’19 - SCU kerstzaalvoetbaltoernooi

Wedstrijdbepalingen

 Wedstrijdregels

  • Er wordt 5 (4 spelers + keeper) tegen 5 (4 spelers + keeper) gespeeld.
  • Reserve spelers mogen doorlopend gewisseld worden.
  • Wisselen gebeurt altijd tussen de pionnen. De veldspeler moet eerst het veld verlaten hebben, voordat de nieuwe speler in het veld mag.
  • De gegeven speeltijd per wedstrijd geeft aan hoelang een wedstrijd duurt. Er wordt geen blessuretijd bijgeteld. De klok kan wel worden stilgezet indien de scheidsrechter (bijv. in geval van blessures) dit aangeeft.
  • Het eerst genoemde team speelt van ‘links naar rechts’ (vanaf de kantinezijde)
  • Beide teams spelen in hesjes. Het eerstgenoemde team heeft altijd dezelfde kleur hesjes aan, zo ook het andere team. De keepers hebben een afwijkend tenue aan. Dit kan een ander kleurig hesje zijn.
  • Een winstpartij levert 3 punten op, een gelijkspel 1 punt, en een verlies is 0 punten.
  • De teams die niet hoeven te spelen bevinden zich niet op de speelvloer. Hier bevinden zich alleen de teams die moeten spelen. Op de bank zit niemand anders dan de begeleiding en wisselspelers van de spelende teams.
  • Ongeveer 2 minuten voor het einde van de wedstrijd worden de teams voor de volgende wedstrijd opgeroepen. Vanaf dat tijdstip mogen deze teams zich gaan klaarmaken voor de volgende wedstrijd.

 Spelregels

  • De buitenste zwarte lijnen geven het speelveld weer
  • Wanneer de bal over de zijlijn gaat, wordt het spel hervat door de tegenstander met een intrap (geen ingooi) op de plek waar de bal het speelveld verlaten heeft.
  • Als de aanvallende partij de bal over de achterlijn schiet, hervat de keeper het spel met een uitworp/de bal aan de voeten. Er wordt niet vanuit de handen geschoten.
  • Een hoekschop wordt toegekend als de verdedigende partij de bal over de eigen achterlijn schiet. De hoekschop is in de hoek van het speelveld.
  • Een vrije trap wordt genomen op de plaats van de overtreding. Bij een aanvallende fout in het doelgebied wordt de vrije trap genomen op elke willekeurig plek in het doelgebied. Bij een verdedigende fout in het doelgebied wordt er een strafschop toegekend.
  • Wanneer de bal het plafond raakt, krijgt de tegenstander een vrije trap op de zijlijn ter hoogte van de plek waar de bal het plafond raakte.
  • Vrije trappen zijn altijd indirect. Alleen uit een penalty mag direct gescoord worden. Uit een intrap, hoekschop, vrije trap, of uitworp v.d keeper kan (dus) niet direct worden gescoord.
  • Bij een intrap, hoekschop, vrije trap en uitworp geldt een maximum tijdsduur van 4 seconden. Als binnen die tijd het spel niet is hervat, mag de tegenstander het spel hervatten.
  • Bij een intrap, hoekschop, vrije trap en uitworp moet de tegenstander tenminste 3 meter afstand nemen.
  • Een met de voet teruggespeelde bal op de keeper mag niet in de handen worden gepakt.
  • De scheidsrechter kan een tijdstraf van 2 minuten opleggen. Indien dezelfde speler in dezelfde wedstrijd nogmaals een ‘zware’ overtreding begaat, wordt hij voor verdere deelname aan die wedstrijd uitgesloten.
  • Indien de scheidsrechter een speler direct uitsluit voor het vervolg van de wedstrijd, wordt in overleg met het secretariaat besloten welke sanctie de speler wordt opgelegd. De maximale straf is uitsluiting voor de rest van het toernooi.
  • De scheids beslist altijd, ook in gevallen waarin deze spelregels niet toereikend zijn. De toernooileiding beslist in gevallen waarin de rest van het reglement niet voorziet.

Eindstandbepalingen

Eindstand in poule

Bij het bepalen van de eindstand in de groep, zijn in eerste instantie de volgende criteria - bekeken over alle groepswedstrijden - bepalend:

  1. Totaal aantal behaalde punten
  2. Doelsaldo
  3. Aantal gescoorde goals
  4. Mochten twee (of meerdere) teams op basis van bovenstaande zaken gelijk eindigen, dan wordt in eerste instantie naar (1) het onderling resultaat gekeken. Daarna is (2) het onderlinge doelsaldo bepalend. Geeft ook dit geen uitsluitsel, dan geeft (3) het aantal gescoorde doelpunten in de onderlinge ontmoetingen van betrokken teams de doorslag.
  5. Wanneer ook deze cijfers gelijk zijn, dan neemt elk betrokken team 3 penalty’s:

(dit kan evt. op een neutrale keeper zijn indien er meer dan 2 teams gelijk geëindigd zijn). Wanneer dit nog geen beslissing brengt, zullen de overgebleven teams doorgaan met het om en om nemen van 1 penalty. Wanneer een team mist, en een ander team / teams scoort, valt dit team af. Dit herhalen we net zolang tot er 1 team overblijft.

Eindstand bij (kruis)finalewedstrijden

Wanneer er een gelijke stand is na het verstrijken van de reguliere speeltijd, worden door elk team  penalty’s – volgens de regels in punt 5 hierboven - genomen om een winnaar te bepalen.