Column: Verbonden zijn
'Be connected' is al bijna een standaard uitdrukking geworden. Beter nog 'Stay connect'. Blijf verbonden. Dat is bijna voor alle bedrijven en instellingen een basisvoorwaarde geworden. En dat geldt ook voor verenigingen. De tijd dat je lid van een club werd, je contributie betaalde en daarvoor gebruik kon maken van de faciliteiten is voorbij.
Verbonden zijn Dat wil zeggen: het is niet meer genoeg. Er zijn zoveel keuzemogelijkheden in onze moderne wereld, dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Daarom zie je ook dat allerlei bedrijven vooral bezig zijn met het binden van hun klanten, consumenten, leden aan hun organisatie. Ze geven spaarzegels uit, bieden in allerlei webshops speciale aanbiedingen aan, proberen customer made te denken: klantgericht. Wat wil mijn lid, mijn klant? En consumenten waarderen dat. Zie wat er in de uitgeverijwereld is gebeurd met kranten en hun webshops, wat boekhandels doen, hoe supermarkten bezig zijn, wat banken hun trouwe klanten aanbieden aan concerten, evenementen enz.
Sportverenigingen kunnen daar niet bij achterblijven. Ook zij moeten hun leden meer bieden dan alleen de training op dinsdagavond en de wedstrijd op zaterdag of zondag. Mensen willen deel uit maken van een groep, een gemeenschap. Dat zie je in de modetrends, dat bemerk je bij de hypes. Het zakenleven speelt daar slim op in. Beleving wordt steeds belangrijker en het verbonden zijn met soortgenoten die hetzelfde denken, leuk vinden en doen. Die groep vind je bij een voetbalvereniging als UDI'19\BeterBed, dus daar ligt een enorme kans voor aanbieders van speciale producten exclusief voor leden van de vereniging. Dat maakt het aantrekkelijk en Sportclubdeal speelt daar slim op in. UDI'19 wil een kwaliteitsvereniging zijn en zoekt naar samenwerkingsverbanden die die kwaliteit verhogen. Dat kan met Sportclubdeal en met de samenwerking met De Winter media groep. De beide initiatiefnemers zijn bij de tijd en laten zien dat ze verbonden zijn. Ze hebben de tijdgeest aangevoeld en pluggen in. Ja, zij blijven verbonden en kunnen de sportwereld daarmee een grote dienst bewijzen. In de vorige eeuw noemden we dat een win-winsituatie. En dat kan het nu nog steeds zijn!
Paul Rüpp
Voorzitter UDI'19\BeterBed
Bovenstaande column is verschenen in de speciale Sportclubdeal-krant editie Uden en Veghel.